THE
FREE SPIRIT
OF AFRICA

INVESTEER IN
DE TOEKOMST
VAN GEZOND DRINKEN!

SELATI IS EEN DUURZAME EN UNIEKE SMAAKSPECIALIST DAT ZICH FOCUST OP DE ALCOHOLVRIJE MARKT, EEN SEGMENT DAT WERELDWIJD EXPLOSIEF GROEIT.

Door de diverse smaakprofielen van Selati, welke zijn samengesteld op basis van ingrediënten waaronder fruit, kruiden, bloemen, planten en specerijen die groeien in en rondom het Krugerpark in Zuid-Afrika, inspireert Selati haar consumenten met spannende smaak-safari’s, op een gezondere en duurzamere manier.

Reserveer aandelen Download Pitch Deck

DE ULTIEME SMAAKSAFARI

PROEF DE VRIJE GEEST VAN AFRIKA, ERVAAR DE KRACHT EN DE DIEPTE VAN SELATI.

Van de oevers van de Selati rivier naar de machtige Afrikaanse Savanne en verder. Geniet van de geuren en smaken van Afrika’s karakteristieke natuurlijke kruiden, vruchten, bloemen en botanicals – meesterlijk gedistilleerd tot een elixer voor alle zintuigen. En een genot voor elke ziel.

Download Pitch Deck

VERANKERD IN
DUURZAAMHEID

We zetten de non-alcoholische drankenindustrie op zijn op door te werken met ingrediënten geïnspireerd op het iconische Krugerpark in Zuid-Afrika. Als het allereerste merk non-alcoholische spirit dat op deze wijze geworteld is in duurzaamheid, is onze belangrijkste drijfveer om de zintuigelijke ervaringen van het natuurreservaat vast te leggen in een alcoholvrije spirit met een unieke branding.

De mensen, het eten, de natuur en de zintuiglijke ervaringen van Kruger inspireerden ons team om Selati te creëren. We hebben twee jaar lang gewerkt aan een verbazingwekkende collectie. Als dank voor het waardevolle geschenk van de Afrikaanse bush, heeft ons team zich gecommitteerd om het Krugerpark financieel te ondersteunen en zo ervoor te zorgen dat dit prachtige erfgoed behouden blijft voor toekomstige generaties.

Reserveer aandelen Download Pitch Deck

HOE HET BEGON

Op het moment dat Nic Jooste voor het eerst in het Krugerpark landde, gebeurde het. De uitgestrekte, onaangetaste savanne, de adembenemende zonsopgang en ondergang die plaats maakten voor een prachtige Melkweg aan de kristalheldere nachtelijke hemel, en de explosie van geuren en geluiden van het ongetemde bushveld, creëerden een band die hij nooit eerder had gevoeld. Hij was thuis.

Nic werd direct geconfronteerd met de duistere kant van natuurbescherming – het illegaal doden en stropen van beschermde dieren. Hij besloot actie te ondernemen door in samenwerking met parkwachters een consumentenmerk te creëren, geïnspireerd op de flora en smaken van het Krugerpark. Het resultaat was Selati, een unieke combinatie van smaak, innovatie, duurzaamheid en creativiteit die de perfecte symfonie van aroma’s, kleuren, smaken en de onmiskenbare essentie van de Zuid-Afrikaanse “Ubuntu”-levenslust belichaamt.

UNIEK EN AUTHENTIEK

Doordat wij ons focussen op het wereldwijd hardst groeiende segment met daarin een specifieke niche dat zich richt op gezondheid, duurzaamheid en een sterk verhaal, weten wij beweging in de markt te brengen. Door de juiste balans van smaken en complexiteit ontstaat er een unieke African (Alcohol)Free Spirit, met de smaken die de consument waardeert.

Reserveer aandelen Download Pitch Deck

DUURZAAMHEID & IMPACT

WAAR SELATI VOOR STAAT

Om effectief bij te dragen aan het Krugerpark, en waar wij voor staan, werkt Selati samen met Stichting Kruger Park Wildlife en de Zuid-Afrikaanse Pure Wild Fund. Niet alleen wordt van elk verkochte fles Selati een bedrag van €0,50 aan de Stichting Kruger Park Wildlife gedoneerd, ook organiseren wij diverse events om bekendheid te creëren en geld op te halen voor projecten. De Stichting en de Pure Wild Fund helpen het park te onderhouden en stroping van dieren tegen te gaan. Maar vooral werken we samen om effectieve oplossingen te ontwikkelen om een duurzamer en natuur gedreven park voor toekomstige generaties te behouden.

SELATI’S WAARBORG VOOR
DUURZAAMHEID

Gezondere keuze: drinken van alcohol heeft vele negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Door te kiezen voor alcoholvrije dranken kunnen we genieten van de smaak en sociale voordelen zonder de negatieve gevolgen.

SELATI’S WAARBORG VOOR
INNOVATIE

Naarmate de vraag naar alcoholvrije dranken groeit, ontwikkeld Selati steeds meer innovatieve opties op de markt. Van ambachtelijke ready-to-drink blikken tot botanische infusies voor de cocktails. Er is nog nooit een beter moment geweest om de wereld van alcoholvrije dranken te verkennen.

WAAROM
MEDE-EIGENAAR
WORDEN?

Het ‘best in the business’ team van Selati staat garant voor succes. Internationaal erkende cocktailspecialist Tess Posthumus, horecaspecialist Lennart Deddens, Smaakkenner Nik Noordermeer en duurzaamheidsgoeroe Nic Jooste hebben allen een bijzondere staat van dienst. Sinds de start van het bedrijf in 2021 zijn we druk bezig geweest met het ontwikkelen van een assortiment aan producten die de taal en het gedrag van de ‘Selati Alcohol Free Spirited’ laat spreken. We hebben onze afzetkanalen én productie versterkt en werken samen met de beste en grootste sterren in de wereld van Cocktailbars & Retail. Inmiddels is Selati bekend in meer dan 10 landen, waaronder Canada, VS, Engeland, Nederland, België, Dubai, Egypte, Thailand, Vietnam Japan en China.

WORD ONDERDEEL VAN ONZE REVOLUTIE, WORD MEDE-EIGENAAR VAN SELATI EN GROEI MEE IN ONS DUURZAME ZUID-AFRIKAANSE AVONTUUR.

RESERVEER NU JOUW AANDELEN

    VERZENDEN

    FAQ

    OVER SELATI

    Doordat wij ons focussen op duurzaamheid en een sterk merkverhaal binnen het wereldwijd hardst groeiende dranken segment, weten wij de markt in beweging te krijgen. Naast het toegewijde focus op ‘environmental sustainability’ (specifiek natuurbehoud) brengen we uitgesproken en unieke smaakcombinaties. Onder leiding van Tess Posthumus heeft Selati een volwassen complexiteit gecreëerd welke ongeëvenaard is binnen de categorie. Dit biedt de mogelijkheid om non-alcoholische mixdrinks en cocktails te maken die gelijkwaardige kwaliteit hebben als alcoholhoudende cocktails en mixdrinks. Ons smaakgeheim zit in de bijzondere non-alcoholische drager, die wij blenden met unieke Zuid-Afrikaanse producten zoals marula, wilde tijm, rooibos en peper. Daardoor ontstaat er een unieke African (Alcohol)Free Spirit met uitgesproken, karaktervolle smaken die de consument echt verrast.

    Selati beschikt over vier specifieke USP’s.

    1. Onnavolgbare, onvervangbare smaakprofielen op basis van unieke Zuid-Afrikaanse flora, fruit, kruiden en specerijen.
    2. Gecreëerd door iconische bartender Tess Posthumus, met de intensiteit van smaken als primaire pijler tijdens de ontwikkelingsfase.
    3. Een lange afdronk; een unicum in non-alcoholische cocktails en mixdranken.
    4. Combineert perfect met een breed scala aan mixers als ook in ‘low alcohol cocktails’. ‘Selati lifts up every drink!’

    Tevens focust Selati zich op specifiek één gebied, om daar zoveel mogelijk impact te maken en positieve invloed uit te oefenen. Namelijk: Het Krugerpark in Afrika. Om effectief bij te dragen aan het Krugerpark, waar wij voor staan, werkt Selati samen met Stichting Kruger Park Wildlife en het Zuid-Afrikaanse Pure Wild Fund. Van elk verkochte fles Selati wordt een bedrag van €0,50 aan de Stichting Kruger Park Wildlife gedoneerd. Ook houden ze speciale evenementen en nemen ze gepassioneerde natuurliefhebbers om reis om zodoende nog meer fondsen ten behoeve van natuurbehoud te werven. De Stichting en de Pure Wild Fund ontwikkelen effectieve oplossingen om een duurzamer en natuurgedreven park te behouden en soorten zoals de neushoorn te beschermen. Inmiddels heeft de Stichting meer dan ZAR 650k gedoneerd.

    Selati is sterk toegewijd aan duurzaamheid en heeft verschillende initiatieven genomen om onze producten en productiemethoden zo duurzaam mogelijk te maken.

    Met de groeiende bezorgdheid over klimaatverandering en milieuduurzaamheid, zoeken mensen naar manieren om hun impact op de planeet te verminderen. Selati biedt een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief voor traditionele alcoholische dranken en richt zich op duurzaamheid door effectief impact te maken op het gebied van:

    • Verminderde CO2-voetafdruk
    • Gezondere keuze
    • Innovatie

    Verminderde CO2-voetafdruk
    Selati's lokale productieproces vermindert onze ecologische voetafdruk door alleen hoogs geconcentreerde ingrediënten in grote hoeveelheden per boot van Zuid-Afrika naar Nederland te brengen. De producten worden in Nederland omgezet naar consumenten eenheden en opgeslagen in een opslagplaats die deels wordt aangedreven door zonne-energie.

    Gezondere keuze
    Door te kiezen voor alcoholvrije dranken kunnen mensen genieten van de smaak en sociale voordelen van alcohol, terwijl ze de negatieve gevolgen vermijden.

    Innovatie
    Het bedenken van nieuwe methoden, producten en processen is een continue process bij Selati. Zo heeft Selati steeds meer innovatieve opties om op de markt te brengen in reactie op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken.

    OVER INVESTEREN

    Wanneer je investeert in Selati, koop je een certificaat van aandeel van Stichting Administratiekantoor Selati van African Free Spirit Company B.V. Officieel gezien koop je geen aandeel, maar een certificaat dat vergelijkbaar is met een aandeel. Door het kopen van een certificaat ben je economisch mede-eigenaar van Selati en heb je recht op dividend (winstuitkering) als het bestuur van African Free Spirit Company B.V. en de aandeelhoudersvergadering hiermee instemmen. Daarnaast kun je profiteren van eventuele waardestijgingen van de certificaten.

    Stichting Administratiekantoor (STAK) Selati kun je het beste zien als een ‘tussenpersoon’ die fungeert als beheerder van de aandelen. De STAK koppelt het stemrecht los van het winstrecht wat ervoor zorgt dat jij, als investeerder, geen stemrecht hebt, maar wel kunt meedoen in het succes van Selati.

    Om het merk en de visie verder te verspreiden, verkoopt Selati een deel van haar aandelen. Bij Selati staan we voor samenwerking en dit is dan ook de reden waarom we deze stap zetten.

    De opgehaalde investeringen zullen voornamelijk gebruikt worden voor de volgende onderdelen:

    1. New Product Development: 5%
      Selati is een innovatief merk, dat willen we zo houden. Daarom zijn we altijd bezig om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande producten te verbeteren.
    2. Voorraden: 55%
      Voordat we Selati internationaal kunnen uitrollen, is het belangrijk dat we voldoende voorraad hebben om aan de vraag te voldoen.
    3. Personeel: 20%
      Om onze verkoop op te schalen en internationaal langdurige relaties aan te gaan, willen we investeren in toppers.
    4. Marketing: 20%
      Om ons merk vanaf het begin internationaal te positioneren, zijn investeringen in marketing noodzakelijk.

    Wij streven naar transparantie in onze campagne en vinden het belangrijk om duidelijkheid te geven over de waardebepaling. Onze adviseurs en specialisten hebben de waarde van African Free Spirit Company B.V. berekend aan de hand van de businesscase voor de komende 5 jaar. Na gebruik van de ‘discounted free cashflow’ methode en de ‘market multiples’ methode is de pre-money waardering van het eigen vermogen van Selati vastgesteld op €1,76 miljoen.

    Hoewel Broccoli geen verantwoording aflegt over de waardebepaling van de aandelen, controleren zij wel of de waardering acceptabel is en gaan we hierover in discussie indien de waardering niet geaccepteerd wordt door het bestuur van Broccoli. Samen streven we naar consensus over de waardering totdat er een acceptabel niveau bereikt is.

    Wil je meer weten over de waardering? Download de bedrijfswaardering hier.

    De doelstelling van Selati is om €500.00 aan funding op te halen. Om dit te bereiken, worden er 5.000 certificaten uitgegeven voor €100,- per stuk, wat overeenkomt met 19,69% van Selati. Bij een investering van €1.000,- ontvang je als investeerder 10 certificaten.

    Vanaf datum is het mogelijk om te investeren in Selati en word je vanaf €1.000,- mede-eigenaar. Voordat de investeringsronde van start gaat, heb je de mogelijkheid om certificaten te reserveren. Dit geeft jou, samen met andere reserveerders, de exclusieve mogelijkheid om gedurende 48 uur jouw reservering te verzilveren. Na deze periode is het voor iedereen mogelijk om te investeren in Selati.

    De verkoop van de certificaten verloopt volledig via het platform Broccoli, dat zich richt op duurzame bedrijven in de food- en agri-sector. Het platform brengt ondernemers en investeerders bij elkaar en biedt bedrijven de mogelijkheid om hun aandelenkapitaal in te zetten voor duurzame groei.

    Nadat je certificaten hebt gekocht in Selati, ontvang je van Broccoli een e-mail met jouw bewijs van investering. Dit dient als bevestiging van de succesvolle transactie en bevat informatie over jouw aankoop voor jouw eigen administratie. De certificaten zijn vervolgens zichtbaar in jouw dashboard. De administratie van jouw certificaten zal ook plaatsvinden op Broccoli.

    De verkoop van aandelen is mogelijk wanneer de zogeheten 'time-lock' (dit is de periode na de aanbieding op het platform waarin verkoop niet mogelijk is) is verstreken. In het geval van Selati is de time-lock periode 730 dagen (2 jaar). Vanaf dautm is het dus mogelijk om jouw aandelen ter verkoop aan te bieden.

    Het prikbord om aandelen aan andere mede-eigenaren aan te kunnen bieden werkt als volgt:

    Op het moment dat je besluit jouw aandelen te verkopen dan kun je de aandelen aanbieden aan andere Broccoli gebruikers op het prikbord. Het is dus niet zoals op de beurs, dat er een ‘verkooporder’ geplaatst kan worden en dit automatisch gedaan wordt.

    Selati bepaalt binnen welke bandbreedte een aanbod geplaatst kan worden. Deze bandbreedte is gebaseerd op de laatste bedrijfswaardering die op haar beurt weer is gebaseerd op de laatste financiële prestaties en marktsegment. Als verkoper bepaal je dus zelf de verkoopprijs binnen de gestelde bandbreedte. De potentiële koper kan hierop biedingen plaatsen, het is uiteindelijk aan jou om het gewenste bod te accepteren.

    Over de verkoop van aandelen rekent Broccoli transactiekosten van 2,5% over de totale verkoopsom aan jou, als verkoper.

    Het is belangrijk om te benadrukken dat het rendement van een investering nooit vooraf bepaald kan worden. Echter, als mede-eigenaar zijn er twee manieren waarop je potentieel rendement kunt behalen:

    -      Dividenduitkering; dit wordt elk jaar na vaststelling van de jaarcijfers bepaald. Het bestuur van Selati kiest tijdens de aandeelhoudersvergadering of de winst wordt uitgekeerd of wordt terug geïnvesteerd in Selati.

    -      Winst bij eventuele verkoop van jouw certificaten; op het moment dat er waarde wordt toegevoegd aan Selati, zal dit invloed hebben op de omzet en resultaten en daarmee op waarde van de door jou gekochte certificaten.

    Nee. Het Broccoli platform rekent transactiekosten over de sharefundingronde aan de verkoper, in dit geval Selati. Jij, als koper, betaalt dus geen transactie- of emissiekosten.

    Let op: als jij jouw certificaten besluit te verkopen, betaal jij als verkopende partij de transactiekosten. Dit bedraagt 2,5% per transactie over de verkoopsom wegens administratieve afhandeling. De koper betaalt wederom niets.

    Nee. Het Broccoli platform rekent transactiekosten over de sharefundingronde aan de verkoper, in dit geval Selati. Jij, als koper, betaalt dus geen transactie- of emissiekosten.

    Let op: als jij jouw certificaten besluit te verkopen, betaal jij als verkopende partij de transactiekosten. Dit bedraagt 2,5% per transactie over de verkoopsom wegens administratieve afhandeling. De koper betaalt wederom niets.

    Er zitten altijd risico’s verbonden aan een investering, investeer alleen met geld dat je kunt missen. Selati houdt rekening met risico’s die zij lopen die uiteindelijk een negatief effect kunnen hebben op het bedrijfsresultaat en de waarde van Selati. Deze negatieve effecten kunnen ook gevolgen hebben op de waarde van jouw certificaten.

    De algemene risico’s die Selati loopt zijn als volgt:
    -      De omzet blijft achter op de verwachtingen, al dan niet in combinatie met hogere kosten waardoor de winst lager is dan verwacht;
    -      Het wegvallen van leveranciers uit het buitenland;
    -      Het wegvallen/overlijden van oprichter(s).

    In het Essentiële Beleggersinformatie document, dat terug te vinden is onder ‘documentatie’ op het Broccoli platform, staat meer uitleg over deze risico’s en gaat Selati dieper in op de specifieke risico’s en de voorzorgsmaatregelen met betrekking tot deze risico’s.

    OVER ADMINISTRATIE

    Voor jouw eigen administratie ontvang je direct na aankoop een bewijs van investering. Daarnaast biedt Broccoli de mogelijkheid om op ieder moment van de dag een export te draaien van jouw transactie(s).

    Op 1 januari van ieder nieuw jaar kun je ook jouw jaaroverzicht exporteren vanuit het Broccoli platform. Dit betreft een overzicht van het aantal certificaten in welk bedrijf en tegen welke waarde jij deze certificaten bezit. Deze informatie kan je voor eigen administratie of voor jouw belastingaangifte gebruiken.

    Voor vragen omtrent de administratie van jouw certificaten kun je terecht bij Broccoli door te mailen naar support@broccoli.eu.

    Op het moment dat jij beleggingen hebt, moet je de waarde van jouw beleggingen aangeven. De beleggingen op Broccoli vallen niet onder ‘groene beleggingen’ dus kun je hier geen extra vrijstelling of extra heffingskorting voor krijgen.

    Een deel van jouw vermogen is vrijgesteld van belasting; het heffingsvrij vermogen. De waarde van de certificaten valt in Box 3 (voordeel uit sparen en beleggen), hierbij geldt een zogeheten heffingsvrije vermogensvoet van minimaal €57.000 (en €114.000 als je een fiscale partner hebt) in 2023. Vind hier een hulpmiddel van de belastingdienst om jouw box 3-inkomen te berekenen. Over jouw inkomen uit vermogen betaal je, helaas, belasting. In het geval van een investering als deze, hebben we het over “Beleggingen/andere bezittingen”, waarbij het belastbaar tarief 6,17% is. Je betaalt per 2023 32% belasting over het tarief van 6,17% over het totaal behaalde rendement in 2023.

    Voor meer informatie over hoe je jouw box 3 vermogen kunt berekenen, kun je hier terecht.

    Dit is geen fiscaal advies en wij raden jou te allen tijde aan om contact op te nemen met jouw belastingadviseur of hier zelf onderzoek naar te doen.

    Dat is mogelijk. Om een zakelijke investering te doen op het Broccoli Platform dien je eerst een zakelijk account aan te maken en de investering te betalen met jouw zakelijke bankrekening. Na succesvolle afronding van de betaling, heb je een zakelijke investering gedaan. Bij vragen kun je contact opnemen met support@broccoli.eu.

    Belastingtechnisch hangt het van jouw situatie af. Algemeen genomen is de opbrengst van jouw belegging belastbaar binnen de vennootschapsbelasting. Zowel ontvangen dividenden als gerealiseerde meerwaarde vormen belastbare inkomsten voor de B.V. en worden belast met vennootschapsbelasting. Deze vennootschapsbelasting bedraagt in 2023 19% tot een winst van €200.000, daarboven bedraagt dit 25,8%.

    Bij uitkering van de dividenden wordt er ook voorheffing ingehouden die als voorschot op de verschuldigde vennootschapsbelasting verrekend kan worden.

     Dit is geen fiscaal advies en wij raden jou te allen tijde aan om contact op te nemen met jouw belastingadviseur of hier zelf onderzoek naar te doen.

    Ja, de Stichting Administratiekantoor Selati is een Nederlandse entiteit, opgericht en gepasseerd bij Elements of Legal te Amsterdam en valt onder de Nederlandse wetgeving. De sharefundingronde van Selati wordt aangemeld bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Dit document is terug te vinden in het kopje ‘documentatie’ op het platform Broccoli. Lees dit document goed voordat jij jouw investering definitief maakt.